Na těchto stránkách nabízíme kompletní informace o primární prevenci rizikových jevů ve školách, nástroje, konkrétní návody a mnoho dalšího.Naším cílem je poskytnout vše, co můžete při své práci v oblasti prevence využít a lze to nabídnout touto formou.
Vše potřebné by zde měli najít především školní metodici prevence a ředitelé škol.Pod dalšími záložkami (Rodiče a Náctiletí) jsou informace určené dalším cílovým skupinám, jak už vyplývá z jejich názvů.
Orientace na stránkách je snadná a všechny nástroje jsou doplněny vysvětlujícími texty. Ty si prosím velmi dobře prostudujte předem.Pokud byste čemukoli nerozuměli, postrádali nějaké informace atp., kontaktujte nás prosím na [email protected].
Budeme rádi za jakékoli podněty.
Doporučujeme také prostudovat:
O projektu
Kdo tuto stránku připravuje
Pravidla diskusních fór
Pravidla pro Výukový program
Rizikové chování nebo také “rizikové jevy” v současné době dělíme do těchto skupin:
V současné době je pro primární prevenci standardně používán termín “primární prevence rizikového chování”. Tento pojem zahrnuje takové chování, v jehož důsledku dochází ke zřejmému nárůstu zdravotních a sociálních rizik jak pro jedince, tak pr…
Preventivní aktivity jsou definovány podle toho, na koho, kdy a jak jsou zaměřené, takto:
– Dáš si heroin?
– Co to je?
– Dobrej fet.
– Tak to jo. Já myslel, že je to nějaká droga. Ve škole jsme probírali marihuanu. Podle toho, co o ní říkal učitel, bych si ji určitě nedal. Nechci bejt nějakej narkoman.
– Máš recht. Nechám ti půlku ve stříkačce …
Kritéria efektivního programu všeobecné prevence ve školách:
- odpovídá věku
- je malý a interaktivní
- zahrnuje podstatnou část žáků
- zahrnuje získání relevantních sociálních dovedností a dovedností potřebných pro život
- bere v úvahu místní specifika
- využívá pozitivní modely
- zahrnuje legální i ilegální návykové látky
- zahrnuje i snižování dostupnosti návykových rizik
- je soustavný a dlouhodobý
- je prezentován kvalifikovaně a důvěryhodně
- je komplexní a využívá více strategií
- počítá s komplikacemi a nabízí možnosti, jak je zvládat
(Nešpor a Csémy, 1998)
Idea primární prevence v komunitě vychází z principů občanské společnosti “posilování schopnosti občanů komunity brát za sebe zodpovědnost, zodpovědnost za svůj osud, zdraví i schopnost komunity postarat se o své slabší rizikové spoluobčany, re…
Předškolní věk (3-6 let): Cílem primární prevence v předškolním věku je zakotvit zdraví jako důležitou životní hodnotu, kterou je třeba chránit. Uvědomovat si možná nebezpečí a možnosti, jak se těmto nebezpečím vyhýbat. Součástí primární preve…
Aktuální informace o dotačním programu MŠMT pro oblast prevence rizikového chování, zveřejnění metodiky, elektronického formuláře a výsledky dotačního programu pro rok 2012.
Pracovníci primární prevence se často setkávají s různými problémy. Základem drogové prevence je odrazovat od (zne)užívání drog. Jistě je kontroverzní, když preventivní pracovníci mladé informují o tom, jak užívat určité typy drog do jisté …